top of page
חיפוש

מה זו קשתוּת קדומה עבורי?

עודכן: 12 באוק׳ 2022



בתור אחד שעוסק כבר לא מעט שנים במיומנויות קדומות שונות, אני מרשה לעצמי להביע דעה ולומר שמיומנות הקשתוּת הקדומה היא ללא ספק אחד הכלים הכי עוצמתיים שאני מכיר. כן, ממש כך. עבורי זה הרבה יותר מתחביב, זו דרך חיים.


אני אסביר למה:

1. ראשית, אני לא מכיר מישהו שלא מתלהב מלקלוע למטרה. לא משנה אם זה לנסות לפגוע באבן עם אבן אחרת או לירות חץ מקשת. מחקרים מוכיחים שפעולת הקליעה למטרה מפעילה הכי הרבה אזורים במוח שלנו.

זה לא סתם כך... כנראה שזה בגלל שזה מה שעשינו ברוב שנות קיומנו על הכדור...

תרגול קליעה למטרה הוא שיעור זן בפני עצמו, ומועדוני קליעה טוענים (ובצדק) שהקליעה בחץ וקשת תורמת המון לבניית אופי, משמעת עצמית, שקט פנימי ודבקות במטרה.


2. אני מצאתי שהמיומנות הזו מאגדת המון מיומנויות בתוכה: אני מגלף בעץ; אני מכין חבלים; אני מסתת צור; אני מכין דבק; אני מדליק אש; אני מעבד עורות; אני מכופף בחום; אני צובע בצבעים טבעיים; אני קולע אשפות חצים; אני מעבד כלי עצם; אני תופר; אני מתרגל תצפית, תנועה, גששות, התגנבות, הסוואה; אני לומד היסטוריה, ארכאולוגיה, אקולוגיה, ביולוגיה, פיזיקה, אורח חיים והרגלים של בע"ח, תכונות ומאפיינים של עצים וצמחים שונים; וכנראה שאם אמשיך לחשוב אמצא עוד ועוד דברים... והכל דרך מיומנות אחת שמרכזת בתוכה את כל זה!

זה גורם לי להשתפר בכל שאר המיומנויות בשעה שאני מתרכז במיומנות אחת.


3. כשאדם מכין בפעם הראשונה בחייו קשת וחצים, לוקח אותם למטווח, נעמד מול המטרה, מותח את הקשת ויורה לראשונה חץ, קשה להתעלם מהבעת הפליאה, הקסם והסיפוק שבעיניו, שעה שהחץ שועט למטרה בעוצמה חרישית. ברור... עד שלא הכנתם קשת אתם לא יכולים להבין כמה אנרגיה עץ יכול לאצור!

דרך אגב- הפליאה, הקסם והסיפוק חוזרים על עצמם בכל קשת וקשת😁, זה לא חד פעמי.


4. יש קסם מאוד ייחודי במיומנות הזו, בטוטאליות ובסזיפיות הנדרשות מהאדם, המשקפות לאדם את המצב הנפשי בו הוא מצוי באותו הרגע, כאן ועכשיו. זה הכי בולט בהכנת הקשת (אבל גם בחצים), אשר מגלמת בתוכה שיעורים רבים, שברגע שהקשת נשברת, מעידים על משהו שקורה אצל היוצר, אולי חוסר איזון, מתח, חוסר ריכוז, חוסר סבלנות.

כדי להמחיש עוד יותר את הנקודה הזו, בחלק מהשבטים בצפון אמריקה היה נהוג שלא להכין קשתות חדשות בתקופות של מתח ולחץ, שכן מתח ולחץ אצל היוצר בהחלט יעברו לקשת ויפגעו בביצועיה. לחלקנו קשה להבין מערכת יחסים כזו בין אדם ל"כלי דומם" אבל אני רק יכול לתמוך בניסיון חייהם של האנשים הללו...

גם סיתות צור היא מיומנות מאוד לא סלחנית, הרבה פחות מעץ. אבל כבר הזכרתי שסיתות צור היא בהחלט מיומנות שאפשר לשים תחת תחום הקשתות הקדומה;)


5. אחרון חביב והחלק האהוב עלי- החיצים. נשמע פשוט אה? לקחת מקל לחבר לו נוצות ואיזה ראש מקדימה וגמרנו... אם אתם רוצים לפגוע בדיוק, זהו ללא ספק השיעור הכי גדול במיומנות- היכולת להכין סט זהה של חצים היא הרבה יותר קריטית מהיכולת להכין קשת מושלמת.

הרבה קשתים בוחרים לא לשים דגש על הכנת חיצים, ואני, דווקא בגלל הבינותי את השיעורים והמתנות שגלומות בהכנתם ובשימושם לאחר מכן, בוחר שכן.


ניתן להבין כמה תמורות יש למיומנות הזו ככלי חינוכי, כלי טיפולי, כלי חווייתי או פשוט כמוני, כדרך חיים.


אני רוצה לסכם במעין ציטוט חופשי לתיאור של אחד הסופרים בתחום הקשתוּת הקדומה לחוויית המכלול הקיומית ויחסי הגומלין דרך הקשת:

"תארו לכם מה תרגישו אם את האייל שצדתם, צדתם באמצעות קשת שהכנתם מהעץ שהאייל נהג להתחכך בו בכל בוקר."

מצד אחד כ"כ פשוט ומצד שני ממחיש בצורה כ"כ עוצמתית את יחסי הגומלין בין היצורים החיים ואת הערך שבקיימות דרך מיומנות מסורתית ודרך הכרה עמוקה של הסביבה שלנו..


*שני דברים שחשוב לי לציין לגבי הציטוט:

1. לקוראים הצמחוניים/טבעוניים- אנא קראו את הציטוט בהסתכלות על המכלול ולא על הפעולה. אין לי כוונה לפתח דיון בנושא אתיות, איש באמונתו יחיה. מה גם, שלאור ניסיון עבר, אני ממליץ שלא להעיר הערות ולהשמיץ מבלי להכיר אותי ואת דעותיי האישיות היטב.

2. בארץ השימוש בחץ וקשת לציד הוא לא חוקי ואני בוודאי לא רוצה לייצר תמונת שווא שפתאום מתפתחת לה קהילה סביב התחום הזה ואפשר להתחיל לירות על חיות...ממש לא. בגלל זה רוב העיסוק שלנו הוא ביצירת הכלים. אנחנו רחוקים שנות אור מאירופה ובוודאי מארה"ב מבחינת תרבות ציד. אני רק אומר שאם הדבר היה חוקי, פעולת הציד (שנדרשת להיעשות על מנת לשמור על איזון אוכלוסיות בע"ח, בטח במציאות בה בקושי השארנו להם שטחי בר והרסנו מארגי מזון) הייתה הרבה יותר הוגנת כלפי החיות, כיוון שנדרשת מיומנות הרבה יותר גבוהה על מנת להתגנב לעבר חיה כדי להצליח לירות בה באמצעות קשת קדומה.

בארה"ב יש ממש קהילה של אנשים שרואה את זה כאתגר האמיתי- היכולת להתגנב ולבצע את הפגיעה הכי נקייה ואתית, כשהיתרון היחסי בין הצייד לחיה הוא לא בלתי סביר, כמו במקרה של רובים עם כוונות טלסקופיות או באותו אופן, קשתות מתוחכמות.


אני מקווה שהצלחתי להבהיר למה כדאי שיותר ויותר אנשים יתעניינו בתחום הזה. אולי אפילו אתם, הקוראים:)


עמרי

43 צפיות0 תגובות
bottom of page